Home / مقالات آموزشی / چگونه از گویندگی پول در بیاوریم

چگونه از گویندگی پول در بیاوریم

 

چگونه از گویندگی پول در بیاوریم

گویندگی استودیویی
احتمالا صدای خوب یا علاقه به حداقل یکی از شاخه های گویندگی شما را به مطالعه این مقاله سوق داده است. اگر به دنبال گویندگی انلاین یا گویندگی در منزل هستید و مایلید از طریق گویندگی به درآمد برسید، بدانید که شاخه جذاب و پرطرفداری را انتخاب کرده اید و البته موفقیت در این زمینه نیازمند مقدماتی است.
خبر خوب این است که این حرفه نسبت به اغلب رشته ها، مسیر کوتاه تری برای موفقیت دارد. شما برای موفقیت در اغلب رشته های مهندسی یا علوم پایه و … با چهار سال درس خواندن در دانشگاه و اخذ مدرک کارشناسی هم شانس کمی برای ورود به بازار کار دارید. اما علیرغم اینکه گویندگی حرفه شیرین و جذابی است، میتوانید حتی با گویندگی آنلاین یا گویندگی در منزل هم به درآمد برسید.
در این راستا مراحل زیر را دنبال کنید.
انواع شاخه های گویندگی را بشناسید. این حرفه زیرمجموعه های بسیار متنوعی دارد. آیا شما به دکلمه خوانی علاقه دارید یا گویندگی خبر؟ ترجیح میدهید مجری رادیو باشید یا یک دوبلور؟ نظر شما درباره گویندگی تیزرهای تبلیغاتی چیست؟ بطور کلی گویندگی نریشن چیست؟ گویندگی سانترال چیست؟ و هرکدام از این شاخه ها چه درآمدی دارند و چگونه به درآمد میرسند؟
پس ابتدا با انواع زمینه های گویندگی آشنا شوید.
در قدم بعدی یکی از شاخه ها که رغبت بیشتری دارید را انتخاب کنید. اهداف و علایق و سلایق شما با کدام شاخه از گویندگی سازگار است؟ در کدام یک از شاخه های گویندگی استعداد بیشتری دارید؟ میخواهید گوینده متن ادبی باشید یا گوینده متن خبری؟ به نیایش علاقمند هستید یا دکلمه های احساسی؟
مهارت های مورد نیاز در آن شاخه از گویندگی را بشناسید. مثلا گویندگی متن خبری نیاز به جنس صدای مناسب، آکسان گذاری صحیح و شیوایی بیان دارد و البته برای گویندگی متن نمایشی هیچکدام از اینها در اولویت نیست، بلکه لحن بیان و احساس کلام شماست که در اولویت قرار میگیرد.
مهارت های مورد نیاز برای شاخه انتخابی خود را تقویت کنید. مثلا اگر گویندگی نریشن را انتخاب کرده اید و برای آن نیاز به جنس صدای قوی دارید، تمرین های مربوط به تقویت صدا را انجام دهید. اجرای گوینده های مشابه را بررسی کنید و از نوع اجرای آنها الهام بگیرید. (البته تقلید نکنید)
در مرحله بعدی، نمونه کار تولید کنید. نمونه کاری تهیه کنید که دارای شاخصه های حرفه ای بیان و گویندگی باشد. بعد از تهیه یک نمونه اجرای ایده آل، آن را با کارفرمایان مربوط به اشتراک بگذارید. اگر نمونه اجرای شما با کیفیت باشد، میتوانید آماده دریافت سفارش های گویندگی باشید و حالا روی درآمد گویندگی خود حساب باز کنید.
گویندگی در منزل
خوشبختانه این حرفه حتی در منزل و حتی بصورت کاملا پاره وقت هم میتواند برای شما درآمدزا باشد. بله، اگر در این زمینه تخصص کافی را بدست آورده باشید و با بازارکارهای این حرفه آشنا شده باشید می توانید بعنوان گوینده آنلاین یا گوینده متن در زمینه های مختلف، فعالیت کنید. اما پنج مرحله اشاره شده در بالا را فراموش نکنید.
دستمزد یک گوینده چقدر است؟
درآمد گویندگی در متون دکلمه و متون ادبی تقریبا کمترین میزان خود را داراست. گوینده متن ادبی بیشتر در جنبه فرهنگ سازی و اثرگذاری احساسی روی مخاطب موثر است. در مقابل گوینده متن تیزری و تبلیغاتی سفارش بیشتر و تعرفه های قابل توجه تری دارد و میتوان گفت در برخی زمینه ها تیزرهای تبلیغاتی درآمد گویندگی بیشتر است.
گوینده متن دکلمه و متون ادبی تقریبا کمترین دستمزدها و گوینده متن تیزری و تبلیغاتی بیشترین درآمد را دارد. اما این کار، یک حرفه خدماتی است و نرخ دقیقی برای آن تعیین نشده است. میزان دستمزد یک گوینده متن به معیارهای متعددی بستگی دارد. مثل میزان تجربه گوینده، میزان ارزش آن فایل برای کارفرما، کیفیت ضبط صدا و همچنین اقدامات جانبی مورد نیاز از طرف گوینده. در مورد مباحث فوق ان شاء الله در مقاله ای دیگر کاملتر مطلب خواهیم گفت.

سخن پایانی
برای گوینده شدن و کسب درآمد از گویندگی ابتدا باید شاخه های مختلف گویندگی را بشناسیم و بسنجیم که در کدام موارد استعداد و علاقه بیشتری داریم. نکته بعدی اینکه مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در آن زمینه از گویندگی را کسب کنیم. طبعا گویندگی هم مثل هر تخصص دیگری نیازمند آموزش است. البته آموزش در زمینه گویندگی باید تحت نظر اساتید صاحب فن و محقق باشد و حتی تجربه هم به تنهایی برای تدریس این حرفه کافی نیست. بنابراین کلاس گویندگی معتبر برای موفقیت در این حرفه یک نیاز ضروریست.

همچنین بخوانید:
تعرفه گویندگی‌چقدر است؟

About امید وثوقی

امید وثوقی مجری، نویسنده، مدرس فن بیان و اجرا هستن و همچنین بازیگری را از کودکی شروع و تا حال ادامه داده اند، کارهای تلویزیونی ایشان در شبکه های مختلف خراسان رضوی، نسیم، شما و... پخش شده است.
کانال آیفون تصویری