Home / مقالات آموزشی / دستمزد یک گوینده چقدر است؟ ( تعرفه گویندگی )

دستمزد یک گوینده چقدر است؟ ( تعرفه گویندگی )

گویندگی و درامددستمزد یک گوینده چقدر است؟
تعرفه یک گوینده چقدر است؟ این سوال پرتکرار فارغ التحصیلان گویندگی ماست که در ازای گویندگی متن های مختلف چه مبلغی را باید تعیین کنند؟ در این مقاله فاکتورها و عوامل موثر در تعیین تعرفه گویندگی را مطرح خواهیم کرد. قبل از ارائه توضیحات، جا دارد اشاره کنیم که اصطلاحاتی مثل قیمت گویندگی یا قیمت گوینده شایسته این تخصص نیست و بهتر است از عباراتی مثل تعرفه گویندگی یا دستمزد گویندگی استفاده کنیم. حال برگردیم به عواملی که در تعیین تعرفه گویندگی نقش دارند:
حجم و اندازه متن گوینده
تعداد صفحات برای اجرا چقدر است؟ اگر متن گوینده کمتر از یک صفحه باشد تعرفه ورودی کفایت می کند. شایسته است که گوینده مبلغی را به عنوان ورودی تعیین کند و پروسه دریافت کار، تمرین و ضبط و خروجی و ارسال فایل را از یک جمله تا یک صفحه با همان تعرفه در نظر بگیرد. اما سفارش گویندگی برای حجمی بیش از یک صفحه و کمتر از ده صفحه باشد تعیین حداقل دستمزد گوینده، پانصد هزار تومان و حداکثر دستمزد گوینده پنج میلیون تومان برای هر صفحه منطقی است. این تفاوت حداقل و حداکثر به علت تاثیر سایر عوامل است که در ادامه عنوان میشود. (این اعداد مربوط به فروردین سال ۱۴۰۳ است.)
گویندگی بر حسب دقیقه
گاهی بجای صفحات، مدت ضبط پروژه گویندگی را ملاک قرار میدهیم. معمولا این زمان به دقیقه محاسبه میشود. میتوانیم حداقل تعرفه گویندگی برای یک دقیقه را سیصد هزار تومان و حداکثر آن را دقیقه ای سه میلیون تومان تعیین کنیم. برای اشخاص صاحب نام و شهرت، این تعرفه میتواند بیشتر هم باشد. وقتی سفارش گویندگی کمتر از یک دقیقه باشد تعرفه ورودی در نظر گرفته میشود.
سفارش گویندگی از طرف چه نهاد یا شخصی است؟
طبیعتا فرق میکند که سفارش گویندگی از طرف یک کارخانه برند بوده و بنا به پخش مکرر تلویزیونی باشد یا اینکه یک مادر برای تولد فرزندش سفارش گویندگی متن دلنوشته داده باشد! خیلی از سفارش دهندگان نیاز به گوینده ارزان دارند و صرفا مهارت های اولیه یا جنس صدای زیبا برایشان کافیست اما گاهی کارفرما بیشتر از نیاز به یک گوینده ارزان، به میزان اثرگذاری بیان گوینده در مخاطب میاندیشد. پس یکی از عوامل مهم در تعیین تعرفه گویندگی، پشتوانه کارفرماست. وقتی سفارش گویندگی برای پخش در ابعاد وسیع باشد، طبعا نیاز به ریزه کاریهای بیشتری از طرف گوینده است. مثل محیط ضبط مناسبتر، حساسیت و دقت بیشتر در ضبط و البته رعایت دقیق تر نکات مربوط به لحن بیان، جنس صدا، ریتم بیان و سایر تکنیک های مربوط گویندگی.
مهارت ها و قابلیت های گوینده متن
مهارت های گوینده متن، معمولا از نمونه کار او پیداست. نمونه اجراهای قبلی بیشتر از هر معیار دیگری مثل مدرک و رزومه های کاغذی، میتواند کافرما را متقاعد کند. صداپیشه ای که بیان نافذی دارد و شیوا و گیرا و زیبا کلمات را بیان میکند تعرفه گویندگی متفاوتی با گوینده های آماتور دارد. ممکن است کارفرمایی که سفارش گویندگی متن میدهد به میزان رعایت تکنیک های گویندگی اشراف نداشته باشد، اما حتما میتواند میزان اثرگذاری آن فایل را تخمین بزند.
شرایط ضبط یا رکورد صدا و ادیت فایل
اینکه صدا در خانه ضبط شده باشد یا استودیو یکی از معیارهای تعیین تعرفه گویندگی است. همینطور کیفیت خروجی فایل صوتی نیز در مبلغ دستمزد گوینده نقش دارد. وقتی کار ضبط شده بصورت خام و بدون هیچ موسیقی و افکت به کارفرما تحویل داده میشود دستمزد کمتری نسبت به فایل ادیت شده خواهد داشت.
اگر ملاک کسی که سفارش گویندگی دارد صرفا یک گوینده ارزان باشد، باید در مورد شرایط ضبط صدا و تدوین فایل صوتی هم چارهای بیاندیشد.

نکاتی درباره گوینده ارزان
در انواع کارهای خدماتی، تعرفه ها متفاوت و متغیر است. اگر گوینده ارزان میخواهید، با یک فراخوان ساده میتوانید پیدا کنید. علاقمندان زیادی هستند که از اطرافیان بابت صدای زیبای خود تشویق شدهاند. احتمالا آنها بتوانند برای کارفرما هم یک گوینده ارزان باشند، اما بهتر است قبل از سفارش گویندگی نکات زیر را سنجیده باشید.
میزان آشنایی گوینده با مهارت های گویندگی. (مثلا آیا ریتم بیان گوینده چگونه است؟ آیا انرژی کلام او با خواست شما تطابق دارد؟ قدرت انعطاف پذیری گوینده متن شما چقدر است؟ آیا حس و لحن مناسبی دارد؟ آیا اکسانها و تاکیدها را بدرستی رعایت میکند؟)
اگر صدای گوینده متن از نگاه شما زیباست، آیا برای فرمت و سبک کار شما هم مناسب است؟ ممکن است صدایی برای یک دکلمه احساسی عالی باشد اما برای گویندگی خبر خیر!
این بیان را برای چه کاری میخواهید؟ برای تلفن گویا نیاز به گوینده دارید؟ تیزر تبلیغاتی دارید؟ نیاز به مجری دارید؟ دکلمهای برای اجرا دارید یا مایلید صدای گوینده روی تصاویر و ویدیویی قرار بگیرد؟
بدیهی است هرکدام از موارد فوق برای اثرگذاری بیشتر، نیاز به تخصص در حیطه خود دارد.

تعیین تعرفه گویندگی با در نظر گرفتن نکات مطرح شده
اگر پنج ملاک بالا در مورد تعیین تعرفه گویندگی را مطالعه کردید با سنجش آنها میتوانید نرخی بین دقیقهای چهار یا پنج دلار تا پنجاه دلار را با توجه به تک تک آن شاخصه ها تعیین کنید. (با توجه به نوسانات قیمتها در کشور، تعرفه به دلار عنوان شد) البته که در کارهای خدماتی از جمله گویندگی، تخفیف چشنی معامله است و بطور خاص برای کسانی که تازه وارد این حرفه شدهاند پیشنهاد میشود با صبر بیشتر و حساسیت کمتر در مورد دستمزد گویندگی عمل کنند.
یادآور میشوم که برای سفارش گویندگی که حجم متن و محتوا زیاد است تخفیفها چشمگیرتر خواهد بود. بطوریکه برای حجمهای بسیار بالا مثل کتاب صوتی تعرفه گویندگی بطور کلی متفاوت خواهد بود.

سخن پایانی
میزان دستمزد یک گوینده به ملاکهای متعددی از جمله کیفیت ضبط صدا، تجربه و تخصص گوینده، حجم محتوا، سفارش دهنده و وسعت انتشار فایل، بستگی دارد. معمولا یک گوینده ارزان از تجربه و تخصص کمتری بهرهمند است اما گاهی میتوانید گویندههای قابلی را با کمترین تعرفه ها پیدا کنید. سایت امید وثوقی آماده است که رابط و واسطه خوبی بین سفارش دهنده و گوینده باشد تا کسی که نیاز به گوینده دارد بتواند سنجیده تر گزینه های مطلوب را بررسی و انتخاب کند و از طرفی فرصت شنیده شدن و دریافت سفارش را برای گویندگان قابل تقویت کند.

همچنین مطالعه کنید:
چگونه از گویندگی پول در بیاوریم

About امید وثوقی

امید وثوقی مجری، نویسنده، مدرس فن بیان و اجرا هستن و همچنین بازیگری را از کودکی شروع و تا حال ادامه داده اند، کارهای تلویزیونی ایشان در شبکه های مختلف خراسان رضوی، نسیم، شما و... پخش شده است.
کانال آیفون تصویری